Każdy cudzoziemiec, który ma zamiar przebywać w Polsce dłużej niż 30 dni ma obowiązek się zameldować na pobyt czasowy. Wynika to z art. 40 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności. Procedura jest bezpłatna, jednak wydanie zaświadczenia to koszt 17 zł.
Meldunek czasowy obywateli UE, Norwegii, Lichtensteinu, Islandii i Szwajcarii jest ważny przez okres trwania umowy najmu lokalu. Natomiast w przypadku cudzoziemców spoza UE meldunek czasowy jest ważny przez okres legalnego pobytu, czyli do daty ważności wizy lub karty pobytu, a w ruchu bezwizowym przez 90 dni.
Kiedy się zameldować
- Obywatele krajów UE, Norwegii, Lichtensteinu, Islandii oraz Szwajcarii muszą zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30-tym dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Obywatele pozostałych krajów muszą dokonać meldunku w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 4-tym dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Gdzie dokonać meldunku
Meldunku należy dokonać w urzędzie gminy/dzielnicy w miejscu zamieszkania. Zmieniając miasto czy dzielnicę zamieszkania należy zameldować się ponownie.
Uwaga: obywatele UE, Szwajcarii, Norwegii, Lichtensteinu i Islandii oraz członkowie ich najbliższej rodziny mogą zameldować się przez Internet.
Jakie dokumenty są wymagane
- formularz zgłoszeniowy, na którym musi podpisać się właściciel mieszkania, bądź przedstawiciel akademika/hotelu itd.,
- dokument tożsamości,
- umowa najmu mieszkania,
- w przypadku obywateli spoza UE dodatkowo wiza lub karta pobytu,
- dla członków rodzin - dodatkowo dokument potwierdzający więzi rodzinne (przetłumaczony na j. polski przez tłumacza przysięgłego).
PESEL cudzoziemca
Podczas dokonywania meldunku czasowego cudzoziemcowi automatycznie zostaje nadany numer PESEL.