Skip to main content
Logo of EURAXESS
Polish
Poland
Living in EuropeAccommodationPoland

PESEL cudzoziemca

 

Cudzoziemcy mieszkający w Polsce mogą uzyskać numer PESEL automatycznie podczas dokonywania meldunku na pobyt czasowy w urzędzie gminy lub dzielnicy miasta. 

Jeśli właściciel lokalu nie wyraża zgody na zameldowanie to istnieje możliwość złożenia osobnego wniosku przez cudzoziemca w celu uzyskania numeru PESEL. We wniosku wymagane jest podanie podstawy prawnej, z której wynika konieczność jego posiadania. Taką przyczyną mogą być cele podatkowe w związku z wprowadzeniem od 1 czerwca 2021 zmiany w przepisach podatkowych mówiącej o tym, że PESEL jest potrzebny do celów podatkowych. Należy zatem we wniosku podać następującą podstawę prawną:

Art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2020 r. poz. 170, z późn. zm.), w związku z art. 7 ust. 2 i w zakresie określonym w art. 9 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r. poz. 510).

Z perspektywy pracodawcy (płatnika) nie jest już możliwe składanie informacji z błędnymi identyfikatorami podatkowymi podatnika (w szczególności chodzi o posługiwanie się szeregiem tych samych cyfr, w tym jedynek i zer).

Usługa nadania PESEL jest bezpłatna, natomiast wydanie zaświadczenia to koszt 17zł. Nadanie numeru następuje w przeciągu kilkunastu dni od dokonania meldunku, czy złożenia wniosku.

Więcej informacji