Skip to main content
Logo of EURAXESS
Polish
Poland
Living in Europe, Working in EuropeEntry conditions/visasPoland

Rejestracja pobytu obywateli UE i członków rodzin

Pobyt w Polsce powyżej trzech miesięcy obywateli UE, Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Lichtensteinu wymaga rejestracji w urzędzie wojewódzkim w województwie zamieszkania. Rejestracji należy dokonać najpóźniej w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od daty wjazdu do Polski.

Należy pamiętać, że najpierw należy umówić się w urzędzie na spotkanie. Procedura rejestracji pobytu dla obywateli UE jest bezpłatna.

Wymagane są następujące dokumenty:

  • wniosek
  • dowód osobisty/paszport,
  • 4 zdjęcia,
  • dla osób pracujących lub stypendystów - umowa o zatrudnieniu lub potwierdzenie odbywania stypendium,
  • w przypadku doktorantów: potwierdzenie o przyjęciu do szkoły doktorskiej/odbywaniu kształcenia, potwierdzenie posiadania ubezpieczenia zdrowotnego oraz potwierdzenie posiadania wystarczających środków do życia w Polsce: 776 zł miesięcznie dla osoby zamieszkującej samotnie lub 600 zł miesięcznie na każdego członka rodziny, po odliczeniu kosztów zamieszkania.

Pamiętaj:

  • wszystkie składane dokumenty muszą być w języku polskim. W przypadku zagranicznych dokumentów, należy przedstawić ich tłumaczenie przysięgłe na j. polski,
  • aby zrobić kopię paszportu i innych ważnych dokumentów (takich jak umowa o pracę) w celu pozostawienia w urzędzie. Oryginalne dokumenty posłużą jedynie do wzglądu.

Potwierdzeniem zarejestrowania pobytu obywatela UE jest wydana plastikowa karta, ważna przez czas nieokreślony.

Obowiązek rejestracji pobytu należy odróżnić od obowiązku meldunku czasowego, którego dokonuje się na innych zasadach.

Członkowie rodzin niebędący obywatelami UE

W kontekście przepisów imigracyjnych członkami rodzin są następujące osoby, które wjeżdżają z obywatelem UE lub do niego dołączają:

  • małżonkowie obywateli UE,
  • dziecko obywateli UE lub dziecko małżonka (pasierb/pasierbica) będące w wieku poniżej 21 roku życia,
  • dziecko obywateli UE lub dziecko małżonka (pasierb/pasierbica) pozostające na ich utrzymaniu,
  • rodzice obywateli UE lub małżonka (teść/teściowa) pozostający na ich utrzymaniu,
  • rodzice małoletniego obywatela UE, sprawujący faktyczną opiekę nad małoletnim będącym na otrzymaniu obywatela UE.

Pobyt w Polsce członka rodziny powyżej 3 miesięcy wymaga uzyskania zezwolenia na pobyt (karty pobytu) członka rodziny obywatela UE. O dokument ten należy wnioskować w urzędzie wojewódzkim właściwym ze względu na miejsce zamieszkania cudzoziemca najpóźniej w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od daty wjazdu do Polski. Należy pamiętać, że najpierw należy umówić się w urzędzie na spotkanie.

Dokumenty wymagane do uzyskania karty pobytu członka rodziny:

  • wniosek wypełniony w języku polskim,
  • 4 fotografie,
  • paszport do wzglądu plus kopia,
  • dokument potwierdzający więzi rodzinne (np. akt małżeństwa, akt urodzenia) - odpisy aktów powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku

Pamiętaj: dokumenty sporządzone w języku obcym muszą zostać przedstawione wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski.

Procedura jest bezpłatna, a karta pobytu jest wydawana w terminie do 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku i pozostaje ważna przez okres 5 lat (lub przez okres krótszy – zależnie od okresu zamierzonego pobytu obywatela UE w Polsce).